L'ANIMACIÓ SOCIOCULTURAL
Per entendre l'Animació Sociocultural
ens recolzarem en una definició de
Charpentreau: "L'animació sociocultural consisteix,
essencialment, a oferir possibilitats de cultura al més ampli sector possible
de la vida ciutadana, fent participar a la gent en el major nombre
possible".
Per tant, l'Animació Sociocultural és un
concepte sinèrgic que assumeix i combina tres processos socials bàsics: el de
l'educació integral, el de la participació social i ciutadana, i el de la
creació cultural:
a) Educació
integral, entesa com una educació permanent generada a partir de les experiències i les relacions comunicatives
entre els individus, els grups i col·lectius socials i entre aquests i el seu entorn
territorial.
b) Participació
ciutadana, que suposa la participació directa de l'individu en el si dels grups, xarxes i col·lectivitats on viu.
Participació que ha de permetre a cada individu accedir a la gestió, organització i decisió
en els processos col·lectius i ciutadans.
Participació que es basa en la presa de
decisió individual i la lliure expressió d'idees, opcions i valors, fomentant el consens com a
fórmula per a l'opció col·lectiva.
Participació que, finalment, es concreta en
la aportació en els processos de caràcter social, econòmic i cultural.
c) Creació
cultural, entesa com a expressió col·lectiva de respostes pràctiques d'adaptació i innovació, respostes estètiques
i emotives a les relacions de la vida col·lectiva. Procés que suposa tant la
recreació de processos i valors com la creació artística i el disseny i creació col·lectiva
de formes de vida i relació. Creació tendint al desenvolupament cultural i fonamentada a
partir de processos de participació,comunicació i millora de la qualitat de vida.
La emergència de l’animació sociocultural:
Problemes socials als quals respon:
· Augment del temps lliure i la conseqüent preocupació
per omplir-lo creativament.
· Necessitat d’una educació permanent, per
tal de desenvolupar noves activitats culturals en concordança amb la societat.
· Bretxa cultural existent entre diferents
estrats socials, necessitat de que la cultural arribi a tothom.
· Les industries culturals, el seu impacte a
la vida cultural i la seva significació ideològica i política.
· La situació de desarrelament a les grans
ciutats: les ciutats han de ser quelcom més a part de un lloc on habitar, treballar,
circular i cultivar el cos i el esperit.
Àmbits de l’animació sociocultural
L'animació sociocultural s'estructura des
d'un ampli ventall de pràctiques i intervencions d'índole molt diversa. Des d'activitats de
temps lliure infantil i juvenil fins a projectes de promoció cultural, d’autoocupació o gestió
cultural pura i dura, passant per accions d'inserció social i laboral, promoció
d'adults, desenvolupament rural o comunitari. Des d'accions de tipus festiu, relacional, lúdic
fins a vertaders projectes d'educació integral i estructuració del teixit urbà.
L’ESPLAI, UN LLOC PER A TOTHOM
Els esplais són una vesant de l’Animació
Sociocultural perquè es una forma d’educació en el lleure per a joves i
infants.
Una formació en el lleure cada cop més
sol·licitada i més present en les societats occidentals. Un marc on els nois i
les noies poden desenvolupar-se com a persones en les mateixes condicions i
sense que aquest desenvolupament sigui sotmès a cap avaluació normativa o
reglada. Sense que a ningú se’l pugui valorar més enllà de les seves pròpies
característiques individuals. I en que s’intenta afavorir, precisament, el
desplegament d’aquestes característiques, diferents en cadascú. Unes
característiques sempre vàlides.
El 5è principi de la Declaració de Drets de
l’Infant, aprovada per l’Assemblea General de l’ONU, i l’article 23 de la
Convenció Internacional de Drets de l’Infant , afirmen que l’Infant físicament,
mentalment o socialment desavantatjat ha de rebre tracte, educació i atencions
especials. “Especials”, en aquest cas, no té un sentit d’exclusió de la persona
interessada com si hagués de rebre un tracte “a part” de la resta del grup,
sinó, ben al contrari, d’impuls a una dedicació “preferent” que permeti trencar
amb les possibles limitacions d’algunes situacions de partida i compensi, així,
la desigualtat d’oportunitats. És per això, que les administracions i la
societat han de garantir a tots els nens i les nenes amb discapacitats físiques
o psíquiques el dret a una vida digna, autosuficient i socialment activa.
Per tant, el esplai és un lloc per a tothom.
El procés de formació en el temps lliure, tal
i com s’entén en el nostres esplai, pretén oferir la possibilitat que els nois
i les noies puguin, mitjançant la pràctica de la convivència, del joc, de la
descoberta i de l’aprenentatge en un temps escollit, no imposat, i amb un
mètode no reglat, incrementar el seu procés d’adquisició de les eines que els
permetin esdevenir éssers amb capacitat d’autodeterminar-se com a individus.
Per això, a més a més del nucli familiar, a
més de l’escola, l’esplai pot garantir, en un àmbit de plena igualtat
d’oportunitats d’accés, una integració activa dels nois i les noies. L’esplai
es fruit d’una opció escollida, lliure i, en funció d’aquesta llibertat, ha de
garantir la igualtat d’oportunitats a tots els nois i les noies per a què
puguin realitzar-se plenament, sense traves ni entrebancs de cap tipus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada